Fra buffet til selvbetjening, eller betjening i din restaurant
Tænker du på at skifte fra buffet til selvbetjening, eller betjening i din restaurant?
Mange restauratører frygter for deres gæsters reaktion for at spise fra buffet i disse Corona tider, og vil derfor gerne skifte til selvbetjening eller til almindelig tjener servering.
Generelt findes der en masse offentlige vejledninger fra Fødevarestyrelsen, som buffet restauranter følger nøje, men det er klart, at i ingen af disse vejledninger kendte man til Corona, da de blev lavet, og mange restauratører tænker i disse dage over , hvordan ens gæster reagerer, når der igen må åbnes op i restauranten.
Corona smitter ikke gennem maden, men primært gennem nys og host, og da buffet-servering er et sted, hvor mange mennesker kan komme til at stå tæt, anbefaler fødevarestyrelsen p.t. ikke, at man ikke laver buffetserveringer.
Det kan selvsagt være svært at skulle ændre sin forretning, samt sine vaner og metoder, men det drejer sig om at følge sine gæster ønsker, og sikre sig imod de risikofaktorer, der er kommet med Corona. Hvis en buffet restaurant skulle vise sig at være et af de områder, der er vanskelig at få gæsterne tilbage til, så er der heldigvis hjælp at hente.
Hvis man f.eks. i stedet ønsker at lave selvbetjening, kan et gæstekald system være af uvurderlig hjælp. Gæsterne bestiller ved f.eks. en skranke, og ved hjælp af en kaldebrik eller pager, kaldes gæsten op for at hente sin mad, når den er klar. Nemt og effektivt.
Ønsker man at lave betjening kan et tjenerkald system gøre det effektivt og nemt at kommunikere med køkkenet, og gæsten får sin mad, så snart den er klar. Enten serveret af en tjener eller runner, som er en person, der kun bringer maden ud.
En anden fordel restauranter kan have i at gå fra buffet til servering eller selvbetjening er også, at det kan formindske madspildet, da man bedre kan styre sit råvareforbrug og indkøb bedre.
Buffet betyder mange gange, at fødevarer har ligget længe på buffeten, og efterfølgende af sundhedshensyn må smides ud. Mad produceret i et køkken, bliver blot taget ud fra køl, når der er brug for det, og det kan derfor holde længere, og man kan således planlægge sine indkøb anderledes.
Det er klart at ændre sin restaurant fra buffet til betjening eller selvbetjening, kræver at man måske også omtænker sine vaner og arbejdesmetoder i både køkkenet, og i selve restauranten for at få det bedste arbejds- og gæsteflow.
Discover Systems har 20 år erfaring med at hjælpe restauranter med netop at få de bedste serveringsbetingelser frem til glæde for gæster, restaurantejere, tjenere og andre restaurantmedarbejdere, og vi rådgiver også gerne omkring en transformation fra buffet til servering eller selvbetjeningsrestaurant. Vores kaldesystemer giver den bedste start på en sådan omstilling, og vil gøre det nemmere at lave sin buffetrestaurant om til selvbetjening eller til serveringsrestaurant.
Fordele ved at omforme sin buffet restaurant til serveringsrestaurant eller selvbetjeningsrestaurant kan være;
- At få sine gæster tilbage efter denne Corona tid
- Mindre madspild
- Tallerkenservering kan måske også betyde mindre brug af service
- Mulighed for at tilføre nye retter med højere pris/fortjeneste (steak, grilled fisk etc)
- Ved tjenerservering er der bedre mulighed for at mersælge
- Markedet for serveringsrestauranter er væsentligt højere end for buffetrestauranter*
*Ref. HORESTA – Madindex 2017 – kun 21% foretrækker buffetrestauranter