De revolutionære selvbestillingskiosker indtager restauranter verden over!
Selvbestillingskiosker i restauranter bliver stadig mere almindelige globalt
Flere faktorer driver denne udvikling. Personalemangel er en væsentlig årsag, accelereret af Covid-19,
der har skubbet restauranter mod selvbetjening for at undgå køer.
Restauranter nyder flere fordele ved selvbestillingskiosker. De reducerer ventetider, forbedrer ordrens nøjagtighed og øger salget – nøglefordele for mange.
Selvom selvbetjening startede i store kæder som McDonald’s, KFC og Pizza Hut, ser også mindre kæder og enkelte restauranter klare fordele ved at adoptere denne teknologi.
Problematikken med personalemangel
En selvbetjeningskiosk løser også ofte problematikken med personalemangel, og omvendt hvis man har tilstrækkeligt med personale vil en kioskløsning
betyde at restauratøren kan bruge personalet mere fleksibelt, og omplacere dem til andre opgaver, eller øge servicen overfor gæsterne.
Tidligere forsøgte personale i store kæder at øge salget ved kassebetjening. Selvom det lykkedes til dels, blev det ofte glemt.
Det er ikke tilfældet med en selvbetjeningskiosk, som ud over kan føre gæsten rundt til alle menu mulighederne, også kan vise
nogle flotte og appetitlige billeder af produkterne, der går at gæsten ofte lige køber lidt mere.
Fleksibel løsning
Disse kiosker kan også løse personalemangel og muliggøre mere fleksibel brug af personalet.
Men selv med fordelene kan der opstå ulemper, især med kødannelser og oplevelsen af ventetid.
Gæster kan ende med at vente foran en skærm efter bestilling, hvilket ikke reducerer ventetiden som forventet.
Nogle restauranter forsøger at løse dette ved at rende ud og finde gæsterne, men det kræver ekstra personale og kan resultere i forvirring om bestillinger og siddepladser.
Nogen har løst det ved at skulle rende ud for at finde gæsten som har sat sig ned, men det kræver jo også ekstra personale,
og ofte kan der forekomme misforståelser med hvem har bestilt hvad og sidder hvor. Og nogle har løst det med et table tracking system som også kan være en god løsning;
https://discoversystems.dk/produkt/gaeste-lokaliseringssystem-bordfinding/
Bona’me’s integrerede løsning:
Bona’me, en moderne kurdisk-tyrkisk restaurant med afdelinger i 8 tyske byer, har med succes implementeret en enkel og omkostningseffektiv løsning for at forbedre deres service.
Ved at kombinere en selvbetjeningskiosk med et pager system (https://discoversystems.dk/produkt/kunde-kaldesystem/ ) har de strømlinet deres ordreudførelsesproces.
Når kunder afgiver deres ordre i selvbestillingskiosken, modtager de en pager, der svarer til deres ordre. Denne pager giver restaurantpersonalet mulighed for at give kunderne besked,
når deres mad er klar til afhentning, hvilket eliminerer behovet for, at kunderne skal stå i kø. Bona’mes tilgang sikrer en nem og elegant madoplevelse for deres kunder,
samtidig med at personaleudnyttelsen optimeres og omkostningseffektiviteten opretholdes.