PERSONSØGER TIL ROBOTANLÆG OG PRODUKTIONSMASKINER
At have et personsøgersystem ved en produktionsmaskine eller robotanlæg, som kan melde fejl eller kalde assistance hvis der f.eks. er maskinstop eller anden form for produktionstop giver enorme tidsbesparelser.
Men det er ikke kun en maskinstop melding, der kan være vigtig. Det kan også være at operatøren, der står ved maskinen eller i produktionscellen, er løbet tør for emner, der skal bruges i produktionen, og i stedet for han selv skal løbe ud for at finde en, der kan køre det til maskinen, kan han direkte fra maskinen give besked til, lager, reservedelslager eller f.eks. en truckfører, der skal komme og hjælpe.
Det kan også være at maskinen, robotanlægget eller produktionscellen har maskinstop, eller brug for manuel handling, og har brug for at en reparatør eller anden serviceperson bliver tilkaldt hurtigt. Disse personer, der kan tilkaldes, har en personsøger, som hurtigt får melding om at de skal komme, og ingen tid går til spilde.
Et personsøgesystem til produktionssteder og produktionsceller er effektivt og har sit eget separate netværk, og behøver f.eks. ikke at kobles op på internet eller andet. Der er ingen forsinkelse i signal, som der f.eks. kan være via SMS, og når systemet er installeret, virker det hver gang hurtigt og effektivt.
Systemet er helt enkelt med en kaldeknap anbragt, hvorfra der skal kaldes, og personen der skal søges, har en bipper / buzzer i form af enten en pager anbragt i bæltet eller lommen, eller et ur som kan bæres på armen. Alternativt kan der sendes meddelelse til et digitalt display som kan hænge et centralt sted. Når knappen trykkes, så sendes der straks en besked til pagerne eller modtager displayet.
Vil man have en mere avanceret version, hvor man kan se statistiker, som evt. kan bruges til at vurdere maskinstop på hver enkelt maskine eller anlæg, er der mulighed for dette via en software som datalogger kaldene. Dette system skal opkobles på firmaets eget netværk.
Pagerne (bippere, buzzer) fås i flere versioner, lige fra den simple som blot vibrerer eller bipper og blinker (man kan selv vælge, hvilke signaler man ønsker) til den lidt mere avancerede version, hvor man kan sende en digital besked til pager, som så kan ses på et display i personsøgeren. Disse beskeder kan være forud definerede, eller man kan skrive individuelle beskeder.
Uanset hvilke løsning man vælger, så er der masser af tidsbesparelser at opnå med et personsøgersystem, der er skræddersyet til den enkeltes fabriks behov og arbejdsflow.
Discover Systems har i over 20 år beskæftiget sig med at reducere ventetid i mange brancher, og mange virksomheder vil i disse tider gerne undgå tids- og ressourcespild ved produktionsstop udtaler direktør Peder Jørgensen.
Vi har hjulpet mange brancher lige fra restauranter og hoteller, til sygehuse eller logistik steder hvor f,eks. lastbiler skal vente på at køre til en rampe, og principperne i produktionssteder er ofte de samme; nemlig at undgå ventetid og spildtid. Et kaldesystem giver effektivitet som hjælper på bundlinjen, men sparer også frustrationer hos medarbejderne samt kan i mange tilfælde betyde øget sikkerhed på fabrikken, eller i laste- og losse områder da folk så ikke behøver at løbe ind og ud imellem maskiner og køretøjer.
Pager-systemer har mange muligheder i produktion og servicefagene.
Selvom der findes mange standardløsninger på personsøger systemer, så kan det også være at situationen kræver en speciel løsning, og dem har vi en del af. F.eks. har vi en stor tysk producent af autodele, som bruger vores kaldesystem til mere effektivt at finde paller i et meget stort produktionsområde.
Vi har en liftproducent som bruger et system til at mekanikerne kan kalde på hjælp eller reservedele uden at skulle løbe på lageret. Vi har en betonelement fabrik der kan kalde lastbiler direkte til læssesteder i et stort udendørs område, og en anden producent af bildele i Sverige som også kan kalde på produktionschefen, værkfører eller tekniker direkte fra maskinen, så de ikke behøver at forlade den. Dette er blot et par eksempler og enhver fabrik eller produktionssted har sin egne og specielle behov som vi kan dække effektivt med et enkelt pager system.
En anden af vore kunder er en større svensk producent af kontormøbler, hvor man fra de enkelte produktionsenheder kan kalde efter enten en tekniker, hvis der er fejl på maskinen, eller hvis man mangler materialer til produktionen, eller hvis der f.eks. er fejl på materialet. På produktionsstedet er der en knap med 10 forskellige muligheder for kald, som sendes til forskellige pagere. Det hele datalogges, så man kan se om der er ting der kan forbedres i produktionen.
En af vores kunder laver underdele til automobilindustrien, og skal tage tilfældige prøver af produkterne til kvalitetskontrol. Dette klares ved hjælp af et kald på maskinen, som kalder en pager når det er tid at en person fra test afdelingen skal hente en prøve.
Vi har også en leverandør af dagligvarer, som har en webshop, hvor folk bestiller deres varer. Her bruges systemet til at kalde når man pakker de enkelte ordrer, og hvis der opstår mangel på et produkt. Dette klares med en knap, som kalder en pager. Samtidig har samme firma et system, hvor når der kommer en lastbil til porten, trykker chaufføren på en knap, og en pager fortæller at der er en lastbil der skal ind på området. Samme firma har et andet system, hvor når personalet forlader firmaet, og der er en lampe der lyser , så skal man kontrolleres. Medarbejderen kalder så med en knap så personen der skal checke ham/hende tilkaldes.
Et andet scenarie er hos en stor vindmølle producent, hvor de fra de enkelte Produktionscellerceller kan tilkalde et ”leverings tog” når medarbejderen f.eks. mangler flere skruer eller andre ting. Og det lille ”tog” som leverer dele kan så sendes direkte til arbejdscellen uden at medarbejderen skal forlade arbejdet eller pladsen.
Kort sagt; et pager-system til produktions- og logistiksteder giver øget produktivitet og sparer tid og penge.
https://discoversystems.dk/branche/kaldesystem-til-industrien/