Search
Generic filters

Personale mangel i restaurant- og hotelbranchen

Personale mangel i restaurant- og hotelbranchen

For ottende gang i træk slog tyske hoteller overnatningrekord i 2017: Med 430 millioner bookinger fortsætter Tyskland med at etablere sig som rejsemål og konference- og kongresland.

Men den negative side er, at de mange hoteller og kongresarrangører frygter, at faglærte arbejdere kan blive en mangel.

Personale mangel på faglærte arbejdere er ikke kun et emne inden for disse markedssegmenter, men også i HoReCa branchen generelt i mange lande i Europa.

Hos Discover Systems arbejder vi hver dag for bedre at organisere og strømline vores kunders arbejdsprocesser på hoteller, restauranter, caféer, cafeterier, bistroer, barer, fastfoodkæder, selvbetjeningsrestauranter, bagerier og diskoteker.

Selvfølgelig har man brug for faglærte arbejdere, men hvis man udnytter teknologiske værktøjer, som f.eks. gæstekald og tjenerkaldsystemer, så tjener hele virksomheden det. Gæstkald eller tjenerkaldssystemer hjælper med kommunikation og organisation. Dette sparer ikke kun tid og penge, men øger også salget.

Kaldesystemer betyder en bred vifte af mulige applikationer til vellykket drift på hoteller, konferencesteder eller restauranter. Her er nogle eksempler:

Køkken: Køkkenet kan informere tjenerne med et simpelt tjenerkald, når maden er klar. På denne måde mister tjeneren ikke tid i køkkenet for at vente på maden. Derudover kan kokken nemt og diskret kalde på tjeneren, hvis han har et spørgsmål om bestillingen.

En anden fordel: Tjeneren kan bruge mere tid sammen med gæsterne og dermed sikre bedre service, større kundetilfredshed og i sidste ende mere salg. Mens det er vigtigt at sende sin ordre hurtigt til køkkenet, er det endnu vigtigere at servere maden hurtigt efter at den er lavet, da gæsten vil nyde deres mad frisk og varm. Et tjenerkaldssystem sikrer den rigtige kommunikation og kundetilfredshed.

Hotelbar: I mange hoteller er baren ikke altid bemandet, især i de tidlige eftermiddag- og aften timer. Det er ikke ligefrem effektivt at have personale bag baren, når der slet ingen kunder er. Men hvis baren ikke er optaget, så kan det ske der kommer gæster alligevel, og disse ikke vil vente eller rende rundt for at finde personalet. Resultatet: den utilfredse gæst forlader baren, og omsætningen går tabt. Løsningen: En kaldeknap, der kommunikerer med tjeneren via et ur eller en personsøger, så gæsten bare skal trykke på en knap, når de ønsker service. Dette er hurtigt og effektivt – til stor glæde for gæsten og virksomheden.

Konferencerum: I stedet for at medarbejderen / tjeneren konstant skal checke ind i konferencelokalet, hvor gæsterne mødes, er rummet udstyret med en simpel kaldeknap. Gæsterne kan så nemt kalde servicepersonalet, hvis de har brug for noget. Dette betyder intet tab af tid for personalet, og en god service til gæsterne.

Reception: I mange mindre hoteller er det normalt, at receptionen ikke altid er bemandet: Personalet har mange forskellige opgaver, og ledelsen har ikke råd til at en medarbejder tilbringer hele dagen i receptionen kun for at vente på gæster. Løsningen til dette er et kaldesystem, hvor gæsten kan få kontakt til personalet ved et tryk på en knap. Et ukompliceret og effektivt kaldesystem gør det muligt – dette sparer ikke kun hotellets personale tid, men sikrer også tilfredse gæster.

Discover Systems Logo